- Teacher: Marius DUMITRAS
Cercetarea si evaluarea economica a accidentelor de muncă
Informatiile necesare disciplinei Cercetarea si evaluarea economica a accidentelor de munca se vor furniza saptamanal prin intermediul platformei Moodle.
Cele 100 de puncte ale disciplinei se vor distribui astfel:
- 40 de puncte proiectul ce trebuie finalizat pana la sfarsitul saptamanii a noua de scoala;
- 40 de puncte lucrarea de verificare sub forma unui test grila dupa saptamana a cincea de scoala;
- 20 de puncte colocviul ce se va desfasura in saptamana a zecea de scoala conform orarului pe platforma Moodle sub forma unui test grila.
Pentru lucrarea de verificare si colocviu se vor folosi notitele de curs.
Cursul 1
1. Noțiuni referitoare la apariția bolilor profesionale, producerea accidentelor de muncă
În a doua jumătate a secolului al XVIII-lea datorită revoluției industriale numărul accidentelor de muncă și bolilor profesionale a crescut considerabil, s-au organizat acțiuni necesare determinării cauzelor acestora, acțiuni preventive. Inițial s-a considerat că apariția bolilor profesionale, producerea accidentelor de muncă se datorau utilizării necorespunzătoare a echipamentelor.
Cercetările efectuate la inceputul secolului al XIX-lea au permis formularea următoarei opinii referitoare la factorul uman - personalitatea, adica suma caracteristicilor individuale precum temperamentul, emotivitatea si altele influenteaza in proportie redusa producerea unui accident de muncă. S-a folosit noțiunea susceptibilitate la accidente pentru a cuantifica influența însușirilor individuale asupra producerii accidentelor de muncă pentru diferite domenii de activitate.
Depășirea limitelor admise ale valorilor parametrilor mediului ambiant - zgomot, vibrații, noxe – poate determina apariția bolilor profesionale, producerea accidentelor de muncă. S-au studiat influențele individuale ale parametrilor mediului ambiant, acțiunile cumulate ale acestora.
S-a creat modelul dominoului, se considera că accidentele de muncă se datorau suprapunerii factorilor de risc specifici mediilor de lucru, procedeelor de fabricație. Modelul a fost perfecționat ținând cont de raportul cauză-efect. S-au recomandat modificările procedeelor de fabricație, valorilor parametrilor mediului ambiant pentru evitarea accidentelor.
Ulterior s-a ținut cont de faptul că accidentele de muncă sunt determinate în proporție mare de erorile umane ce le preced sau sunt în legătură directă cu acestea. Unele variabile ale factorului uman pot determina depășirea limitelor intervalului de funcționare a sistemului de fabricație dacă se acționează necorespunzător sau se pot situa într-un interval admisibil dacă se acționează prudent, ținând cont de etapele procedeelor de fabricație. Ţinând cont de limitele intervalului de funcționare a operatorului se deosebesc doua categorii de erori umane: erori din culpă - acestea sunt imputabile, erori fără culpă, ambele constituind cauzele unor accidente.
Ţinând cont de sursă, tipul activității desfășurate de operator s-au identificat până în prezent:
- erori de concepție: erori datorate informațiilor acumulate, regulilor folosite etc.;
- erori operative:
- erori determinate de parametrii procedeelor de fabricatie,
- erori independente de parametrii procedeelor de fabricatie. Exemplu, erori determinate de decalajele temporale.
Toate studiile contemporane, inclusiv teoria fiabilității sistemelor, teoria ergonomiei sistemelor de fabricație consideră că accidentele de muncă se datorează suprapunerii erorilor umane, factorilor tehnici, factorilor mediului ambiant, depășirii valorilor limită ale acestora.
2. Noțiuni referitoare la fiabilitatea sistemelor de fabricație
Fiabilitatea unui sistem de fabricație depinde de fiabilitățile elementelor componente: tehnice, umane și interacțiunile lor. Pentru a îmbunătăți fiabilitatea unui sistem de fabricație trebuie să se țină cont prin urmare de componentele sale. Cercetările referitoare la fiabilitatea sistemelor de fabricație au determinat dezvoltarea a doua tipuri de studii:
- studii calitative, care urmăresc identificarea tipurilor erorilor, mecanismelor de apariție a lor, stabilirea soluțiilor pentru eliminarea sau diminuarea lor;
- studii cantitative, care urmăresc estimarea probabilității apariției erorilor și a influenței acestora asupra sistemelor de fabricație.
Întreprinderile moderne reprezintă sisteme organizate în care locurile de muncă se află permanent în interacțiune. Pentru analiza securității ocupationale sunt vizate toate locurile de muncă, se urmărește optimizarea activității întreprinderilor ținând cont de interacțiunile subsistemelor componente.
3. Semnalările, cercetările, înregistrările accidentelor de muncă
3.1. Accidentele de muncă și bolile profesionale
Accidentele de muncă și bolile profesionale constituie disfuncții ale sistemelor de fabricație, abateri de la stările normale de funcționare ale căror cauze se gasesc la nivelul fiecărei componente. Pentru identificarea lor se analizează riscurile procedeelor de fabricație, modalitățile de manifestare, solicitările operatorului datorate utilajelor, mediului de lucru. Se verifică dacă operatorul prezintă aptitudinile, deprinderile, cunoștințele profesionale necesare sănătății şi securității ocupaționale. Se pot evidenția astfel cauzele reale ale accidentelor de muncă și bolilor profesionale.
Accidentele de muncă
Accidentul de muncă reprezintă vătămarea violentă a organismului produsă în timpul lucrului, provoacă reducerea randamentului angajaților cel puțin 3 zile, invaliditate ori deces.
Se consideră accidente de muncă:
- accidentele elevilor, studenților în timpul efectuării activităților practice;
- accidentele celor care îndeplinesc îndatoriri de interes public, inclusiv în cadrul unor activități culturale, sportive;
- accidentele unor persoane datorate acțiunilor de prevenire ori înlăturare a unor pericole care amenință avutul public;
- accidentele survenite în timpul deplasărilor angajatilor pe traseele locuri de muncă - domicilii;
- accidentele unor persoane aflate în vizita în întreprindere;
- accidentele unor persoane ca urmare a acţiunilor întreprinse din iniţiative proprii pentru salvarea unor vieţi omeneşti;
- accidentele survenite in timpul deplasarilor pe traseele domiciliile angajatilor - sediile angajatorilor sau invers;
- accidentele survenite după încetarea lucrului, dacă accidentatii predau uneltele de lucru, echipamentele individuale de protecţie, utilajele loculului de muncă;
- accidentele din timpul pauzelor regulamentare la sediile angajatorilor sau pe traseele locuintele angajatilor - firme;
- accidentele unor persoane fizice române delegate pentru îndeplinirea îndatoririlor de serviciu în afara graniţelor ţării la firmele unor angajatori români sau pe traseele prevăzute în documentele deplasarilor;
- accidentele unor angajati cetateni români care isi desfasoara activitatea in alte ţări pe baza unor contracte, convenţii încheiate de angajatori români si străini;
- accidentele survenite in timpul stagiului de practică de cei care urmează cursuri de calificare, perfecţionare din punct de vedere profesional;
- accidentele determinate de fenomene sau calamităţi naturale: furtuni, viscole, cutremure, inundaţii, alunecări de teren, trăsnete in intervalul de timp in care accidentatii isi îndeplineau îndatoririle.
Accidentele de muncă se clasifică ţinând cont de urmări, numărul persoanelor accidentate, astfel:
- accidentele care produc reducerea randamentului angajaților cel puțin 3 zile. Orice accident de acest tip determina intreruperea activitatii accidentatului pentru o perioada de cel putin 3 zile calendaristice consecutive confirmata prin adeverinta pentru concediu medical. Perioada intreruperii temporare a muncii se calculeaza prin insumarea numarului zilelor calendaristice consecutive de concediu medical acordate imediat dupa producerea accidentului pe baza adeverintei medicale. Daca accidentatul si-a reluat activitatea dupa o perioada de intrerupere temporara a muncii, ulterior ca urmare a accidentului suferit apar alte consecinte asupra sanatatii sale confirmate prin act medical va beneficia in continuare de drepturile care decurg dintr-un asemenea context;
- accidentele care produc invaliditate. Orice accident de acest tip determina pierderea totala sau partiala a capacitatii de munca, se confirma printr-o decizie de incadrare intr-un grad de invaliditate emisa de institutiile medicale;
- accidentele mortale. Orice accident de acest tip determina decesul accidentatului imediat sau dupa un interval de timp, se confirma pe baza unui act medico-legal
- accidentele colective, sunt accidentate cel puțin trei persoane din aceeași cauză.
Boli profesionale
Bolile profesionale sunt afecțiunile care se produc datorita factorilor nocivi fizici, chimici, biologici, specifici locurilor de muncă, suprasolicitarii organismului uman în procesul muncii.
3.2. Semnalările accidentelor de muncă
Orice informație referitoare la accidentele de muncă va fi transmisă de către angajați angajatorilor, aceștia au obligația să o comunice spitalelor colaboratoare, asiguratorilor, uneori structurilor de urmărire penală. Dacă printre accidentați se găsesc angajați ai mai multor angajatori, angajatorul la sediul căruia s-a produs accidentul de muncă va transmite informațiile celorlalti angajatori. Informațiile referitoare la accidentele urmate de invaliditate se vor comunica după primirea deciziilor de încadrare într-un grad sau altul de invaliditate.
Se vor comunica obligatoriu pentru oricare accident de muncă următoarele informaţii:
- datele de identificare a structurii angajatoare: denumirea, adresa, numărul de telefon, datele de identificare a managerului, datele de identificare a managerului Departamentului Securității si Sănătății Ocupaționale; dacă sunt implicați angajați ai mai multor angajatori, denumirile societăților comerciale, datele lor de identificare, datele de identificare ale managerilor Departamentelor Securității si Sănătății Ocupaționale;
- departamentul/secția/locul de muncă unde s-a produs;
- data, ora la care s-a produs;
- datele accidentatului: numele si prenumele, cetatenia, codul numeric personal, varsta, starea civila, numărul copiiilor sau altor persoane în întreţinere, grupa sanguina, domiciliul, profesia, functia, postul de lucru, vechimea, vechimea pentru actualul loc de munca, autorizarile detinute, institutiile emitente, avizele medicale necesare activitatii desfasurate;
- condițiile în care s-a produs, cauzele sale;
- numele, prenumele, funcţia, profesia persoanei care transmite informații;
- data, ora la care se transmit informații;
- datele de identificare a spitalului la care a fost internat accidentatul;
- normele, legile specifice securității și sănătății ocupaționale ce au fost încălcate;
- măsurile de prevenire necesare.
Cercetarea si evaluarea economica a accidentelor de munca
Proiect
Tema
Sa se intocmeasca pentru categoria socio-profesionala indicata:
-lista indatoririlor,
-procesul verbal de cercetare a unui accident de munca.
ANUL IV 2020/2021
Specializarea Ingineria securitatii in industrie
GRUPA 641 CC
ANANIA P. Dragos-Andrei apicultor
BADEA P. Petrisor-Danut vanzator al raionului fructe
BOBOCEA I.M. Madalina - Giulia vanzator al raionului branzeturi si mezeluri
BUCURA D. Adriana-Laura vanzator al raionului produse congelate
CIUCIU Gh. Ioana-Georgiana muncitor al unei fabrici de ulei de floarea
soarelui
CODREANU A. Robert-Andrei vanzator al raionului materiale de constructii
DARIE B.R. Andrei - Catalin pomicultor
DIDITEL A. Jean viticultor
HOTESCU I. Alexandru muncitor in agricultura pentru culturi de camp
IANCU V. Ana- Maria muncitor in agricultura pentru plante
medicinale
IONESCU C. Iulian zugrav
MATEI I. Bogdan-Sebastian muncitor al unei gradini de legume
MOGOS I. Andrei-Stefan muncitor al unei fabrici de zahar prelucrat din
sfecla de zahar
PRECUP Al.S. Sabina-Costina tamplar
RADULESCU A. Cristian - Alexandru librar
RETEVOI I. Marius patiser
STADION S.Al. Maria-Luiza muncitor formator al unei turnatorii
STOICA N. George zidar
VOINEA Gh. Georgiana-Roxana croitor
Lista indatoririlor
Lista indatoririlor trebuie sa includa actiunile ce vizeaza organizarea locului de munca daca nu sunt desfasurate de o alta categorie socio-profesionala si acelea specifice categoriei socio-profesionale indicate.
Exemplu
Indatoririle unui comerciant ce detine un magazin alimentar sunt urmatoarele:
-achizitia:
- elementelor de mobilier - rafturi pentru marfuri, documente necesare inregistrarii marfurilor, suporturilor pentru lazile cu fructe, legume,
- bolurilor, tavilor, spatulelor,
- echipamentelor frigorifice pentru pastrarea alimentelor, cantarelor, unei scari;
-amenajarea spatiului comercial, grupului sanitar;
-verificarea functionarii, integritatii echipamentelor frigorifice si a cantarelor;
-intocmirea planului de evacuare si stingere a incendiilor;
-comanda marfurilor: selectia furnizorului, comanda propriu-zisa;
-receptia marfurilor;
-aranjarea marfurilor in depozit, spatiul comercial;
-intocmirea etichetelor preturilor: producatorul, calitatea, data expirarii, pretul;
-intocmirea unor prezentari sumare ale produselor ce pot include comparatii cu acelea ale altor magazine;
-promovarea unor marfuri: afisarea unor reclame in spatii vizibile;
-asezarea alimentelor in pungi;
-cantarirea lor;
-lipirea etichetelor pe pungile cu alimente cantarite, furnizarea bonului fiscal;
-incasarea contravalorii marfurilor;
-mentinerea curateniei in magazin: stergerea rafturilor, podelelor, indepartarea alimentelor expirate, acelora ale caror ambalaje s-au deteriorat;
-mentinerea curateniei grupului sanitar;
-intocmirea documentelor necesare inregistrarii marfurilor;
-aprovizionarea magazinului cu marfuri tinand seama de ritmicitatea vanzarilor;
-stabilirea intervalului de timp dintre doua verificari tehnice ale echipamentelor frigorifice;
-verificarea cablurilor electrice ale echipamentelor frigorifice;
-curatirea echipamentelor frigorifice sau indepartarea alimentelor ramase din pungile deteriorate;
-mentinerea echipamentelor frigorifice deschise un interval minim de timp astfel incat sa nu apara probleme in functionare;
-aprovizionarea cu alimente congelate din depozit, asezarea lor in lazile frigorifice;
-mentinerea unei atitudini amabile, rezolvarea problemelor ce pot apare la cantarirea, plata alimentelor.
Procesul verbal de cercetare a unui accident de munca
Procesul verbal de cercetare a oricarui accident de munca trebuie sa includa:
-data, ora, locul intocmirii,
- data, ora, locul producerii,
-datele accidentatilor: numele si prenumele, varstele, starile civile, ocupatiile, autorizarile si institutiile emitente, vechimile pentru ocupatiile actuale, vechimile la locul de munca, seriile, numerele cartilor de munca, numerele asigurarilor, codurile profesiilor conform COR, numarul orelor de lucru, numarul schimbului, numerele schimburilor/zi, traseele de deplasare locuinte-serviciu, duratele deplasarilor, starile lor, modurile in care functionau;
-datele firmei angajatoare: denumirea, adresa, autorizatia de functionare, localitatea, judetul, forma de organizare jur
asiguratoare: denumirile, adresele, autorizatiile de functionare, localitatile, judetul,
- datele de identificare a persoanelor desemnate pentru cercetare: reprezentantul structurii interne de prevenire a angajatorului, medicul, reprezentantul asiguratorului, reprezentantul structurii externe de prevenire: numele si prenumele, datele si locurile nasterilor, adresele, profesiile, functiile, posturile de lucru, structurile reprezentate, deciziile pe bazele carora au fost numiti;
- legislatia necesara: legea 319/2006, HG 1425/2006, norme, legi specifice domeniului de activitate a angajatorului,
- date de identificare a martorilor accidentului de munca,
- intervalul de timp si locul cercetarii,
- obiectul cercetarii:
- stabilirea cauzelor accidentului de munca. In acest scop se vor desfasura urmatoarele actiuni:
- se vor analiza contractele individuale, contractul colectiv de munca, fisele de instruire individuala, colectiva, fisele posturilor, fisele de identificare a riscurilor profesionale, buletinul de masurare a parametrilor mediului ambiant incluzand limitele admisibile ale acestora, mijloacele tehnice, starea acestora, riscurile, mijloacele de protectie, mijloacele de alarmare sonora, mijloacele de semnalizare a cailor de acces, evacuare, modul de utilizare a acestora,
- se vor identifica prevederile legii 319/2006, HG 1425/2006, reglementarile legale specifice domeniului de activitate a angajatorului care nu au fost respectate,
- se vor identifica persoanele care au determinat accidentul de munca datorita incalcarii legislatiei mentionate, daca sunt altele decat angajatii accidentati,
- cauze dependente de parametrii mediului de lucru: campurile electromagnetice, noxele, zgomotul, temperatura, presiunea, umiditatea relativa,
- cauze determinate de mijloacele de fabricatie: caracteristicile tehnice, data achizitiei, numerele, tipurile, datele reparatiilor, data ultimei verificari tehnice, denumirile ultimelor piese de schimb utilizate, dispozitivele sau sisteme de protectie adica ecrane, sisteme de racire, aspiratie si altele, numarul de inventar,
- cauze dependente de procedeele de fabricatie: verificarea succesiunii logice a manuirilor, trecerilor, fazelor, operatiilor prelucrarilor mecanice sau etapelor altor procedee tehnologice, echipamentele de protectie, adica manusile, mastile, sorturile, jambierele, echipamentele de ventilatie;
- descrierea sa,
- stabilirea urmarilor accidentului de munca:
-leziuni,
-fracturi,
-arsuri,
-luxatii,
-numarul zilelor de intrerupere temporara a muncii,
-invaliditate: numarul si data deciziei, gradul de invaliditate,
-deces: numarul si data certificatului de deces,
- stabilirea masurilor pentru prevenirea altor accidente de munca, datele de identificare a persoanelor care vor fi implicate in masurile preventive, intervalele de timp necesare preventiei, persoanele desemnate in acest scop,
- datele de identificare a persoanei din partea firmei angajatoare cu indatoriri specifice activitatii economice in cadrul careia s-a produs: numele si prenumele, profesia, functia, semnatura,
- datele de identificare a medicului implicat in cercetarea sa: numele si prenumele, specializarea, semnatura,
- datele de identificare a inspectorului in domeniul securitatii si sanatatii ocupationale al structurii interne de prevenire a firmei angajatoare: numele si prenumele, profesia, semnatura,
- datele de identificare a juristului angajatorului: numele si prenumele, functia, semnatura,
- datele de identificare a managerului angajatorului: numele si prenumele, profesia, semnatura,
- datele de identificare a inspectorului in domeniul securitatii si sanatatii ocupationale al structurii externe de prevenire implicat in cercetarea sa: numele si prenumele, profesia, semnatura.
Cursul 2
1. Cercetarile accidentelor de munca
Cercetarile accidentelor de munca vizeaza analiza conditiilor de lucru, cauzelor care le-au generat, reglementarilor legale incalcate, stabilirea masurilor necesare pentru prevenirea lor.
Cercetarea accidentelor de munca se efectueaza astfel:
- de catre angajatori, spitale, asiguratori pentru accidentele urmate de reducerea temporara a randamentului angajatilor. Angajatorul intocmeste o comisie de cercetare alcatuita din cel putin trei persoane, reprezentante ale structurilor mentionate. Daca angajatorul colaboreaza cu o structura externa de prevenire comisia va include inca o persoana, reprezentanta a structurii mentionate. Daca au fost implicati si angajati ai altor angajatori, in comisia de cercetare va fi numit cate un reprezentant al acestora.
Cercetarea accidentelor urmate de reducerea temporara a randamentului angajatilor se va incheia in cel mult cinci zile lucratoare de la data producerii. Uneori sunt necesare prelevarea unor probe, efectuarea unor investigatii, intervalul mentionat se poate prelungi.
In cazul accidentelor urmate de reducerea temporara a randamentului angajatilor, ulterior de invaliditate confirmata prin decizie sau decesele accidentatilor se vor pregati alte procese verbale de cercetare in cel mult cinci zile lucratoare de la datele primirii deciziei referitoare la gradul de invaliditate sau a raporturilor medico-legale;
- de catre Politia Rutiera, angajatori care organizeaza transporturi pe drumurile publice, spitale, asiguratori pentru accidentele de circulatie. Pentru fiecare accident de circulatie structurile mentionate vor pregati in termen de cinci zile lucratoare un exemplar al procesului verbal, alte documente: copii ale declaratiilor accidentatului, martorilor, foaia de parcurs, schite, fotografii. Cheltuielile necesare prelevarii, analizei probelor vor fi suportate de catre angajator;
- de catre angajatori, spitale, asiguratori pentru accidentele urmate de invaliditate, decese, accidentele colective, se incheie in cel mult zece zile lucratoare de la data producerii acestora.
Dosarul de cercetare a oricarui accident de munca trebuie intocmit conform Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 319/2006:
- filele se numeroteaza, se semneaza de catre toti membrii comisiei care a efectuat cercetarea, se stampileaza cu stampilele firmei angajatoare si structurii externe de prevenire;
- in opis se vor mentiona numarul filelor sale si numarul filelor fiecarui document anexat;
- fiecare document, cu exceptia procesului verbal de cercetare reprezinta o anexa;
- paginile si spatiile albe se bareaza;
- trebuie sa contina antetul firmei.
Dosarul de cercetare a oricarui accident de munca trebuie sa includa:
- opisul;
- nota de constatare. Se va intocmi imediat dupa producerea accidentului de munca de catre angajatul desemnat sau angajatii delegati ai Serviciului extern de prevenire. Fac exceptie situatiile in care se mentine o stare de pericol iminent de accidentare care nu permite accesul inspectorilor de munca la locul accidentului. Se va intocmi o nota in care vor fi expuse aceste motive;
- procesul verbal de cercetare care va contine informatii despre starea accidentatilor, echipamentul individual de protectie, modul in care functionau, starea mijloacelor tehnice, modul in care functionau, prelevarea probelor, schite, fotografii;
- declaratiile, copiile cartilor de identitate, diplomelor, paginilor cartilor de munca, adeverintelor, certificatelor de calificare ale accidentatilor, considerate relevante pentru accidentele urmate de reducerea randamentului angajatilor sau invaliditate. Fiecare declaratie va fi insotita de o forma tehnoredactata conforma cu originalul semnata de catre accidentat;
- copiile autorizatiilor necesare functionarii societatii comerciale;
- copiile documentelor necesare elucidarii cauzelor accidentului de munca. Pentru a determina cauzele producerii oricarui accident de munca, reglementarile legale incalcate si raspunderile ce revin persoanelor implicate sunt necesare:
- organigrama locului de munca pentru determinarea responsabilitatilor;
- contractele individuale de munca ale accidentatilor;
- proiectele constructiilor si documentatiile tehnice ale mijloacelor de fabricatie, masurare, fisele tehnologiilor de fabricatie implicate in producerea acestuia;
- procesele verbale de punere in functiune a mijloacelor de fabricatie;
- inregistrarile rezultatelor verificarilor metrologice ale mijloacelor de fabricatie, masurare;
- fisele posturilor accidentatilor si persoanelor implicate;
- fisa pentru evaluarea riscurilor specifice activitatii in timpul careia s-a produs;
- planul de prevenire si protectie incluzand masuri tehnice, sanitare, organizatorice, modul in care s-a aplicat;
- instructiunile pentru aplicarea reglementarilor securitatii si sanatatii ocupationale specifice activitatilor desfasurate de accidentati;
- tematicile intocmite pentru instruirea generala si periodica la locul de munca;
- fisele individuale si colective de protectia muncii;
- documentele care atesta ca s-a asigurat functionarea permanenta a dispozitivelor de protectie, mijloacelor de masurare pentru mijloacele de fabricatie;
- echipamentele individuale de protectie pentru accidentati si celelalte persoane implicate;
- masurile pentru acordarea primului ajutor, stingerea incendiilor si evacuarea angajatilor, respectiv:
- desemnarea angajatilor care aplica masurile necesare primului ajutor, stingerii incendiilor si evacuarii celorlalti angajati;
- stabilirea legaturilor necesare cu serviciile specializate, indeosebi serviciul medical de urgenta, salvarea si pompierii;
- adeverintele concediilor medicale, biletele de externare intocmite de catre spitalul care a acordat asistenta medicala din care sa rezulte datele, orele consultatiilor, diagnosticele, datele, orele internarii, externarii. Pentru situatiile in care exista unele nelamuriri in ceea ce priveste avizul dat accidentatului de doctorul de medicina muncii pentru prezenta intr-un loc de munca in momentul producerii accidentului de munca, se va solicita acestuia o justificare scrisa;
- rapoartele expertizei tehnice;
- concluziile rapoartelor medico-legale pentru accidentele letale.
De asemenea, in dosarul de cercetare a oricarui accident de munca trebuie sa se anexeze:
- decizia angajatorului pentru intocmirea comisiei de cercetare;
- corespondenta cu alte institutii in vederea obtinerii documentelor necesare investigatiei;
- documentele pe baza carora comisia a stabilit prelungirea termenului de investigatie;
- procesul verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor si procesul verbal de sistare a activitatii incheiate la sediul firmei;
- orice document intocmit de structura de prevenire interna sau externa in care au fost prevazute masuri pentru ca angajatorul sa isi poate relua activitatea sistata.
Daca in accidentul de munca sunt implicati mai multi angajatori, li se vor distribui copii ale documentelor intocmite pentru care se va incheia un proces verbal de predare - primire semnat de membrii comisiei de cercetare, in care se va mentiona pentru fiecare conformitatea cu originalul, numarul filelor.
Documentele necesare cercetarii accidentelor de munca se vor intocmi in trei sau patru exemplare pastrate de catre angajator, institutiile medicale, asigurator, uneori structurile de urmarire penala.
Daca se constata ca procesele verbale nu au fost intocmite corespunzator, se completeaza in termen de cinci zile lucratoare.
Pentru exploatarile forestiere sunt necesare:
- schita parchetului forestier cu impartirea in postate;
- autorizatia de exploatare a parchetului forestier eliberata de Asociatia Forestierilor din Romania pentru societatea comerciala solicitanta;
- tehnologia lucrarilor de recoltare, colectare, transport incluzand lucrarile pregatitoare, masurile specifice securitatii si sanatatii ocupationale. Exemple: inlaturarea bolovanilor, arborilor uscati, amenajarea santierului de exploatare, inclusiv a adaposturilor pentru vitele carause, depozitelor pentru carburantii necesari lucrului, amenajarea drumurilor pentru transportul arborilor recoltati;
- procesul verbal de autorizare si dare in exploatare a drumurilor de colectare intocmit de o comisie a ocolului silvic;
- decizia pentru depozitarea, parcarea uneltelor, exemplu, fierastraie mecanice, utilajelor forestiere, exemplu, tractoare, in intervalele de timp in care nu se lucreaza cu acestea, graficul de depozitare/parcare. Se vor lua masurile necesare pentru evitarea degradarii solului, drumurilor forestiere, regenerarea arborilor ce nu sunt recoltati.
1.1.Procesul verbal de cercetare a unui accident de munca
Procesul verbal de cercetare a oricarui accident de munca trebuie sa includa:
- data, ora, locul intocmirii,
- datele de identificare a persoanelor desemnate pentru cercetare, adica ale reprezentantului structurii interne de prevenire a angajatorului, medicului, reprezentantului asiguratorului, reprezentantului structurii externe de prevenire: numele si prenumele, datele si locurile nasterilor, adresele, profesiile, functiile, posturile de lucru, structurile reprezentate, deciziile pe bazele carora au fost numiti;
- intervalul de timp si locul cercetarii, motivele pentru care se solicita prelungirea termenului de cercetare conform Normelor metodologice de aplicare a prevederilor legii 319/2006;
- obiectul cercetarii. Se enunta conform prevederilor Normelor metodologice de aplicare a prevederilor legii 319/2006 astfel: stabilirea cauzelor accidentului de munca;
- data, ora, locul producerii accidentului de munca,
- datele de identificare a societatii angajatoare: denumirea, denumirea consiliului de administratie a societatii, datele reprezentantului sau legal adica numele si prenumele, adresa, codul numeric personale, tipul organizarii juridice, numarul si data inregistrarii in Registrul Comertului, tipul proprietatii, adresele sediului si punctelor de lucru, numarul angajatilor, activitatile principale si secundare desfasurate in punctele de lucru, codurile CAEN, autorizatiile detinute. Daca au fost implicati in accidentul de munca mai multi angajatori se vor include datele lor de identificare;
- datele de identificare a angajatilor accidentati: numele si prenumele, cetateniile, codurile numerice personale, varstele, starile civile, grupele sanguine, domiciliile, profesiile, functiile, posturile de lucru, vechimile, vechimile pentru actualul loc de munca, datele ultimului instructaj de protectia muncii, autorizarile detinute, institutiile emitente, avizele medicale necesare activitatii desfasurate, numerele legitimatiilor de serviciu, traseele de deplasare locuinte-serviciu, duratele deplasarilor. Daca in momentul accidentarii se desfasura o activitate pentru care nu se detinea autorizare se va mentiona acest aspect;
- datele de identificare a persoanelor desemnate pentru cercetare: reprezentantul structurii interne de prevenire a angajatorului, medicul, reprezentantul asiguratorului, reprezentantul structurii externe de prevenire: numele si prenumele, datele si locurile nasterilor, adresele, profesiile, functiile, posturile de lucru, structurile reprezentate, deciziile pe bazele carora au fost numiti;
- datele de identificare a structurilor implicate in cercetare: denumirile, adresele sediilor, adresele punctelor de lucru, autorizatiile de functionare, numarul angajatilor, activitatile principale si secundare desfasurate in punctele de lucru, codurile CAEN, formele juridice de organizare, numerele si datele inregistrarilor in Registrul Comertului;
- datele de identificare a martorilor accidentului de munca: numele si prenumele, cetateniile, codurile numerice personale, varstele, starile civile, grupele sanguine, domiciliile, profesiile, functiile, datele ultimului instructaj de protectia muncii, autorizarile detinute, institutiile emitente, avizele medicale necesare activitatii desfasurate, numerele legitimatiilor de serviciu, traseele de deplasare locuinte-serviciu, duratele deplasarilor;
Informatiile necesare disciplinei Cercetarea si evaluarea economica a accidentelor de munca se vor furniza saptamanal prin intermediul platformei Moodle.
Cele 100 de puncte ale disciplinei se vor distribui astfel:
- 40 de puncte proiectul ce trebuie finalizat pana la sfarsitul saptamanii a noua de scoala;
- 40 de puncte lucrarea de verificare sub forma unui test grila dupa saptamana a cincea de scoala;
- 20 de puncte colocviul ce se va desfasura in saptamana a zecea de scoala conform orarului pe platforma Moodle sub forma unui test grila.
Pentru lucrarea de verificare si colocviu se vor folosi notitele de curs.
Cursul 1
1. Noțiuni referitoare la apariția bolilor profesionale, producerea accidentelor de muncă
În a doua jumătate a secolului al XVIII-lea datorită revoluției industriale numărul accidentelor de muncă și bolilor profesionale a crescut considerabil, s-au organizat acțiuni necesare determinării cauzelor acestora, acțiuni preventive. Inițial s-a considerat că apariția bolilor profesionale, producerea accidentelor de muncă se datorau utilizării necorespunzătoare a echipamentelor.
Cercetările efectuate la inceputul secolului al XIX-lea au permis formularea următoarei opinii referitoare la factorul uman - personalitatea, adica suma caracteristicilor individuale precum temperamentul, emotivitatea si altele influenteaza in proportie redusa producerea unui accident de muncă. S-a folosit noțiunea susceptibilitate la accidente pentru a cuantifica influența însușirilor individuale asupra producerii accidentelor de muncă pentru diferite domenii de activitate.
Depășirea limitelor admise ale valorilor parametrilor mediului ambiant - zgomot, vibrații, noxe – poate determina apariția bolilor profesionale, producerea accidentelor de muncă. S-au studiat influențele individuale ale parametrilor mediului ambiant, acțiunile cumulate ale acestora.
S-a creat modelul dominoului, se considera că accidentele de muncă se datorau suprapunerii factorilor de risc specifici mediilor de lucru, procedeelor de fabricație. Modelul a fost perfecționat ținând cont de raportul cauză-efect. S-au recomandat modificările procedeelor de fabricație, valorilor parametrilor mediului ambiant pentru evitarea accidentelor.
Ulterior s-a ținut cont de faptul că accidentele de muncă sunt determinate în proporție mare de erorile umane ce le preced sau sunt în legătură directă cu acestea. Unele variabile ale factorului uman pot determina depășirea limitelor intervalului de funcționare a sistemului de fabricație dacă se acționează necorespunzător sau se pot situa într-un interval admisibil dacă se acționează prudent, ținând cont de etapele procedeelor de fabricație. Ţinând cont de limitele intervalului de funcționare a operatorului se deosebesc doua categorii de erori umane: erori din culpă - acestea sunt imputabile, erori fără culpă, ambele constituind cauzele unor accidente.
Ţinând cont de sursă, tipul activității desfășurate de operator s-au identificat până în prezent:
- erori de concepție: erori datorate informațiilor acumulate, regulilor folosite etc.;
- erori operative:
- erori determinate de parametrii procedeelor de fabricatie,
- erori independente de parametrii procedeelor de fabricatie. Exemplu, erori determinate de decalajele temporale.
Toate studiile contemporane, inclusiv teoria fiabilității sistemelor, teoria ergonomiei sistemelor de fabricație consideră că accidentele de muncă se datorează suprapunerii erorilor umane, factorilor tehnici, factorilor mediului ambiant, depășirii valorilor limită ale acestora.
2. Noțiuni referitoare la fiabilitatea sistemelor de fabricație
Fiabilitatea unui sistem de fabricație depinde de fiabilitățile elementelor componente: tehnice, umane și interacțiunile lor. Pentru a îmbunătăți fiabilitatea unui sistem de fabricație trebuie să se țină cont prin urmare de componentele sale. Cercetările referitoare la fiabilitatea sistemelor de fabricație au determinat dezvoltarea a doua tipuri de studii:
- studii calitative, care urmăresc identificarea tipurilor erorilor, mecanismelor de apariție a lor, stabilirea soluțiilor pentru eliminarea sau diminuarea lor;
- studii cantitative, care urmăresc estimarea probabilității apariției erorilor și a influenței acestora asupra sistemelor de fabricație.
Întreprinderile moderne reprezintă sisteme organizate în care locurile de muncă se află permanent în interacțiune. Pentru analiza securității ocupationale sunt vizate toate locurile de muncă, se urmărește optimizarea activității întreprinderilor ținând cont de interacțiunile subsistemelor componente.
3. Semnalările, cercetările, înregistrările accidentelor de muncă
3.1. Accidentele de muncă și bolile profesionale
Accidentele de muncă și bolile profesionale constituie disfuncții ale sistemelor de fabricație, abateri de la stările normale de funcționare ale căror cauze se gasesc la nivelul fiecărei componente. Pentru identificarea lor se analizează riscurile procedeelor de fabricație, modalitățile de manifestare, solicitările operatorului datorate utilajelor, mediului de lucru. Se verifică dacă operatorul prezintă aptitudinile, deprinderile, cunoștințele profesionale necesare sănătății şi securității ocupaționale. Se pot evidenția astfel cauzele reale ale accidentelor de muncă și bolilor profesionale.
Accidentele de muncă
Accidentul de muncă reprezintă vătămarea violentă a organismului produsă în timpul lucrului, provoacă reducerea randamentului angajaților cel puțin 3 zile, invaliditate ori deces.
Se consideră accidente de muncă:
- accidentele elevilor, studenților în timpul efectuării activităților practice;
- accidentele celor care îndeplinesc îndatoriri de interes public, inclusiv în cadrul unor activități culturale, sportive;
- accidentele unor persoane datorate acțiunilor de prevenire ori înlăturare a unor pericole care amenință avutul public;
- accidentele survenite în timpul deplasărilor angajatilor pe traseele locuri de muncă - domicilii;
- accidentele unor persoane aflate în vizita în întreprindere;
- accidentele unor persoane ca urmare a acţiunilor întreprinse din iniţiative proprii pentru salvarea unor vieţi omeneşti;
- accidentele survenite in timpul deplasarilor pe traseele domiciliile angajatilor - sediile angajatorilor sau invers;
- accidentele survenite după încetarea lucrului, dacă accidentatii predau uneltele de lucru, echipamentele individuale de protecţie, utilajele loculului de muncă;
- accidentele din timpul pauzelor regulamentare la sediile angajatorilor sau pe traseele locuintele angajatilor - firme;
- accidentele unor persoane fizice române delegate pentru îndeplinirea îndatoririlor de serviciu în afara graniţelor ţării la firmele unor angajatori români sau pe traseele prevăzute în documentele deplasarilor;
- accidentele unor angajati cetateni români care isi desfasoara activitatea in alte ţări pe baza unor contracte, convenţii încheiate de angajatori români si străini;
- accidentele survenite in timpul stagiului de practică de cei care urmează cursuri de calificare, perfecţionare din punct de vedere profesional;
- accidentele determinate de fenomene sau calamităţi naturale: furtuni, viscole, cutremure, inundaţii, alunecări de teren, trăsnete in intervalul de timp in care accidentatii isi îndeplineau îndatoririle.
Accidentele de muncă se clasifică ţinând cont de urmări, numărul persoanelor accidentate, astfel:
- accidentele care produc reducerea randamentului angajaților cel puțin 3 zile. Orice accident de acest tip determina intreruperea activitatii accidentatului pentru o perioada de cel putin 3 zile calendaristice consecutive confirmata prin adeverinta pentru concediu medical. Perioada intreruperii temporare a muncii se calculeaza prin insumarea numarului zilelor calendaristice consecutive de concediu medical acordate imediat dupa producerea accidentului pe baza adeverintei medicale. Daca accidentatul si-a reluat activitatea dupa o perioada de intrerupere temporara a muncii, ulterior ca urmare a accidentului suferit apar alte consecinte asupra sanatatii sale confirmate prin act medical va beneficia in continuare de drepturile care decurg dintr-un asemenea context;
- accidentele care produc invaliditate. Orice accident de acest tip determina pierderea totala sau partiala a capacitatii de munca, se confirma printr-o decizie de incadrare intr-un grad de invaliditate emisa de institutiile medicale;
- accidentele mortale. Orice accident de acest tip determina decesul accidentatului imediat sau dupa un interval de timp, se confirma pe baza unui act medico-legal
- accidentele colective, sunt accidentate cel puțin trei persoane din aceeași cauză.
Boli profesionale
Bolile profesionale sunt afecțiunile care se produc datorita factorilor nocivi fizici, chimici, biologici, specifici locurilor de muncă, suprasolicitarii organismului uman în procesul muncii.
3.2. Semnalările accidentelor de muncă
Orice informație referitoare la accidentele de muncă va fi transmisă de către angajați angajatorilor, aceștia au obligația să o comunice spitalelor colaboratoare, asiguratorilor, uneori structurilor de urmărire penală. Dacă printre accidentați se găsesc angajați ai mai multor angajatori, angajatorul la sediul căruia s-a produs accidentul de muncă va transmite informațiile celorlalti angajatori. Informațiile referitoare la accidentele urmate de invaliditate se vor comunica după primirea deciziilor de încadrare într-un grad sau altul de invaliditate.
Se vor comunica obligatoriu pentru oricare accident de muncă următoarele informaţii:
- datele de identificare a structurii angajatoare: denumirea, adresa, numărul de telefon, datele de identificare a managerului, datele de identificare a managerului Departamentului Securității si Sănătății Ocupaționale; dacă sunt implicați angajați ai mai multor angajatori, denumirile societăților comerciale, datele lor de identificare, datele de identificare ale managerilor Departamentelor Securității si Sănătății Ocupaționale;
- departamentul/secția/locul de muncă unde s-a produs;
- data, ora la care s-a produs;
- datele accidentatului: numele si prenumele, cetatenia, codul numeric personal, varsta, starea civila, numărul copiiilor sau altor persoane în întreţinere, grupa sanguina, domiciliul, profesia, functia, postul de lucru, vechimea, vechimea pentru actualul loc de munca, autorizarile detinute, institutiile emitente, avizele medicale necesare activitatii desfasurate;
- condițiile în care s-a produs, cauzele sale;
- numele, prenumele, funcţia, profesia persoanei care transmite informații;
- data, ora la care se transmit informații;
- datele de identificare a spitalului la care a fost internat accidentatul;
- normele, legile specifice securității și sănătății ocupaționale ce au fost încălcate;
- măsurile de prevenire necesare.
Cercetarea si evaluarea economica a accidentelor de munca
Proiect
Tema
Sa se intocmeasca pentru categoria socio-profesionala indicata:
-lista indatoririlor,
-procesul verbal de cercetare a unui accident de munca.
ANUL IV 2020/2021
Specializarea Ingineria securitatii in industrie
GRUPA 641 CC
ANANIA P. Dragos-Andrei apicultor
BADEA P. Petrisor-Danut vanzator al raionului fructe
BOBOCEA I.M. Madalina - Giulia vanzator al raionului branzeturi si mezeluri
BUCURA D. Adriana-Laura vanzator al raionului produse congelate
CIUCIU Gh. Ioana-Georgiana muncitor al unei fabrici de ulei de floarea
soarelui
CODREANU A. Robert-Andrei vanzator al raionului materiale de constructii
DARIE B.R. Andrei - Catalin pomicultor
DIDITEL A. Jean viticultor
HOTESCU I. Alexandru muncitor in agricultura pentru culturi de camp
IANCU V. Ana- Maria muncitor in agricultura pentru plante
medicinale
IONESCU C. Iulian zugrav
MATEI I. Bogdan-Sebastian muncitor al unei gradini de legume
MOGOS I. Andrei-Stefan muncitor al unei fabrici de zahar prelucrat din
sfecla de zahar
PRECUP Al.S. Sabina-Costina tamplar
RADULESCU A. Cristian - Alexandru librar
RETEVOI I. Marius patiser
STADION S.Al. Maria-Luiza muncitor formator al unei turnatorii
STOICA N. George zidar
VOINEA Gh. Georgiana-Roxana croitor
Lista indatoririlor
Lista indatoririlor trebuie sa includa actiunile ce vizeaza organizarea locului de munca daca nu sunt desfasurate de o alta categorie socio-profesionala si acelea specifice categoriei socio-profesionale indicate.
Exemplu
Indatoririle unui comerciant ce detine un magazin alimentar sunt urmatoarele:
-achizitia:
- elementelor de mobilier - rafturi pentru marfuri, documente necesare inregistrarii marfurilor, suporturilor pentru lazile cu fructe, legume,
- bolurilor, tavilor, spatulelor,
- echipamentelor frigorifice pentru pastrarea alimentelor, cantarelor, unei scari;
-amenajarea spatiului comercial, grupului sanitar;
-verificarea functionarii, integritatii echipamentelor frigorifice si a cantarelor;
-intocmirea planului de evacuare si stingere a incendiilor;
-comanda marfurilor: selectia furnizorului, comanda propriu-zisa;
-receptia marfurilor;
-aranjarea marfurilor in depozit, spatiul comercial;
-intocmirea etichetelor preturilor: producatorul, calitatea, data expirarii, pretul;
-intocmirea unor prezentari sumare ale produselor ce pot include comparatii cu acelea ale altor magazine;
-promovarea unor marfuri: afisarea unor reclame in spatii vizibile;
-asezarea alimentelor in pungi;
-cantarirea lor;
-lipirea etichetelor pe pungile cu alimente cantarite, furnizarea bonului fiscal;
-incasarea contravalorii marfurilor;
-mentinerea curateniei in magazin: stergerea rafturilor, podelelor, indepartarea alimentelor expirate, acelora ale caror ambalaje s-au deteriorat;
-mentinerea curateniei grupului sanitar;
-intocmirea documentelor necesare inregistrarii marfurilor;
-aprovizionarea magazinului cu marfuri tinand seama de ritmicitatea vanzarilor;
-stabilirea intervalului de timp dintre doua verificari tehnice ale echipamentelor frigorifice;
-verificarea cablurilor electrice ale echipamentelor frigorifice;
-curatirea echipamentelor frigorifice sau indepartarea alimentelor ramase din pungile deteriorate;
-mentinerea echipamentelor frigorifice deschise un interval minim de timp astfel incat sa nu apara probleme in functionare;
-aprovizionarea cu alimente congelate din depozit, asezarea lor in lazile frigorifice;
-mentinerea unei atitudini amabile, rezolvarea problemelor ce pot apare la cantarirea, plata alimentelor.
Procesul verbal de cercetare a unui accident de munca
Procesul verbal de cercetare a oricarui accident de munca trebuie sa includa:
-data, ora, locul intocmirii,
- data, ora, locul producerii,
-datele accidentatilor: numele si prenumele, varstele, starile civile, ocupatiile, autorizarile si institutiile emitente, vechimile pentru ocupatiile actuale, vechimile la locul de munca, seriile, numerele cartilor de munca, numerele asigurarilor, codurile profesiilor conform COR, numarul orelor de lucru, numarul schimbului, numerele schimburilor/zi, traseele de deplasare locuinte-serviciu, duratele deplasarilor, starile lor, modurile in care functionau;
-datele firmei angajatoare: denumirea, adresa, autorizatia de functionare, localitatea, judetul, forma de organizare jur
asiguratoare: denumirile, adresele, autorizatiile de functionare, localitatile, judetul,
- datele de identificare a persoanelor desemnate pentru cercetare: reprezentantul structurii interne de prevenire a angajatorului, medicul, reprezentantul asiguratorului, reprezentantul structurii externe de prevenire: numele si prenumele, datele si locurile nasterilor, adresele, profesiile, functiile, posturile de lucru, structurile reprezentate, deciziile pe bazele carora au fost numiti;
- legislatia necesara: legea 319/2006, HG 1425/2006, norme, legi specifice domeniului de activitate a angajatorului,
- date de identificare a martorilor accidentului de munca,
- intervalul de timp si locul cercetarii,
- obiectul cercetarii:
- stabilirea cauzelor accidentului de munca. In acest scop se vor desfasura urmatoarele actiuni:
- se vor analiza contractele individuale, contractul colectiv de munca, fisele de instruire individuala, colectiva, fisele posturilor, fisele de identificare a riscurilor profesionale, buletinul de masurare a parametrilor mediului ambiant incluzand limitele admisibile ale acestora, mijloacele tehnice, starea acestora, riscurile, mijloacele de protectie, mijloacele de alarmare sonora, mijloacele de semnalizare a cailor de acces, evacuare, modul de utilizare a acestora,
- se vor identifica prevederile legii 319/2006, HG 1425/2006, reglementarile legale specifice domeniului de activitate a angajatorului care nu au fost respectate,
- se vor identifica persoanele care au determinat accidentul de munca datorita incalcarii legislatiei mentionate, daca sunt altele decat angajatii accidentati,
- cauze dependente de parametrii mediului de lucru: campurile electromagnetice, noxele, zgomotul, temperatura, presiunea, umiditatea relativa,
- cauze determinate de mijloacele de fabricatie: caracteristicile tehnice, data achizitiei, numerele, tipurile, datele reparatiilor, data ultimei verificari tehnice, denumirile ultimelor piese de schimb utilizate, dispozitivele sau sisteme de protectie adica ecrane, sisteme de racire, aspiratie si altele, numarul de inventar,
- cauze dependente de procedeele de fabricatie: verificarea succesiunii logice a manuirilor, trecerilor, fazelor, operatiilor prelucrarilor mecanice sau etapelor altor procedee tehnologice, echipamentele de protectie, adica manusile, mastile, sorturile, jambierele, echipamentele de ventilatie;
- descrierea sa,
- stabilirea urmarilor accidentului de munca:
-leziuni,
-fracturi,
-arsuri,
-luxatii,
-numarul zilelor de intrerupere temporara a muncii,
-invaliditate: numarul si data deciziei, gradul de invaliditate,
-deces: numarul si data certificatului de deces,
- stabilirea masurilor pentru prevenirea altor accidente de munca, datele de identificare a persoanelor care vor fi implicate in masurile preventive, intervalele de timp necesare preventiei, persoanele desemnate in acest scop,
- datele de identificare a persoanei din partea firmei angajatoare cu indatoriri specifice activitatii economice in cadrul careia s-a produs: numele si prenumele, profesia, functia, semnatura,
- datele de identificare a medicului implicat in cercetarea sa: numele si prenumele, specializarea, semnatura,
- datele de identificare a inspectorului in domeniul securitatii si sanatatii ocupationale al structurii interne de prevenire a firmei angajatoare: numele si prenumele, profesia, semnatura,
- datele de identificare a juristului angajatorului: numele si prenumele, functia, semnatura,
- datele de identificare a managerului angajatorului: numele si prenumele, profesia, semnatura,
- datele de identificare a inspectorului in domeniul securitatii si sanatatii ocupationale al structurii externe de prevenire implicat in cercetarea sa: numele si prenumele, profesia, semnatura.
Cursul 2
1. Cercetarile accidentelor de munca
Cercetarile accidentelor de munca vizeaza analiza conditiilor de lucru, cauzelor care le-au generat, reglementarilor legale incalcate, stabilirea masurilor necesare pentru prevenirea lor.
Cercetarea accidentelor de munca se efectueaza astfel:
- de catre angajatori, spitale, asiguratori pentru accidentele urmate de reducerea temporara a randamentului angajatilor. Angajatorul intocmeste o comisie de cercetare alcatuita din cel putin trei persoane, reprezentante ale structurilor mentionate. Daca angajatorul colaboreaza cu o structura externa de prevenire comisia va include inca o persoana, reprezentanta a structurii mentionate. Daca au fost implicati si angajati ai altor angajatori, in comisia de cercetare va fi numit cate un reprezentant al acestora.
Cercetarea accidentelor urmate de reducerea temporara a randamentului angajatilor se va incheia in cel mult cinci zile lucratoare de la data producerii. Uneori sunt necesare prelevarea unor probe, efectuarea unor investigatii, intervalul mentionat se poate prelungi.
In cazul accidentelor urmate de reducerea temporara a randamentului angajatilor, ulterior de invaliditate confirmata prin decizie sau decesele accidentatilor se vor pregati alte procese verbale de cercetare in cel mult cinci zile lucratoare de la datele primirii deciziei referitoare la gradul de invaliditate sau a raporturilor medico-legale;
- de catre Politia Rutiera, angajatori care organizeaza transporturi pe drumurile publice, spitale, asiguratori pentru accidentele de circulatie. Pentru fiecare accident de circulatie structurile mentionate vor pregati in termen de cinci zile lucratoare un exemplar al procesului verbal, alte documente: copii ale declaratiilor accidentatului, martorilor, foaia de parcurs, schite, fotografii. Cheltuielile necesare prelevarii, analizei probelor vor fi suportate de catre angajator;
- de catre angajatori, spitale, asiguratori pentru accidentele urmate de invaliditate, decese, accidentele colective, se incheie in cel mult zece zile lucratoare de la data producerii acestora.
Dosarul de cercetare a oricarui accident de munca trebuie intocmit conform Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 319/2006:
- filele se numeroteaza, se semneaza de catre toti membrii comisiei care a efectuat cercetarea, se stampileaza cu stampilele firmei angajatoare si structurii externe de prevenire;
- in opis se vor mentiona numarul filelor sale si numarul filelor fiecarui document anexat;
- fiecare document, cu exceptia procesului verbal de cercetare reprezinta o anexa;
- paginile si spatiile albe se bareaza;
- trebuie sa contina antetul firmei.
Dosarul de cercetare a oricarui accident de munca trebuie sa includa:
- opisul;
- nota de constatare. Se va intocmi imediat dupa producerea accidentului de munca de catre angajatul desemnat sau angajatii delegati ai Serviciului extern de prevenire. Fac exceptie situatiile in care se mentine o stare de pericol iminent de accidentare care nu permite accesul inspectorilor de munca la locul accidentului. Se va intocmi o nota in care vor fi expuse aceste motive;
- procesul verbal de cercetare care va contine informatii despre starea accidentatilor, echipamentul individual de protectie, modul in care functionau, starea mijloacelor tehnice, modul in care functionau, prelevarea probelor, schite, fotografii;
- declaratiile, copiile cartilor de identitate, diplomelor, paginilor cartilor de munca, adeverintelor, certificatelor de calificare ale accidentatilor, considerate relevante pentru accidentele urmate de reducerea randamentului angajatilor sau invaliditate. Fiecare declaratie va fi insotita de o forma tehnoredactata conforma cu originalul semnata de catre accidentat;
- copiile autorizatiilor necesare functionarii societatii comerciale;
- copiile documentelor necesare elucidarii cauzelor accidentului de munca. Pentru a determina cauzele producerii oricarui accident de munca, reglementarile legale incalcate si raspunderile ce revin persoanelor implicate sunt necesare:
- organigrama locului de munca pentru determinarea responsabilitatilor;
- contractele individuale de munca ale accidentatilor;
- proiectele constructiilor si documentatiile tehnice ale mijloacelor de fabricatie, masurare, fisele tehnologiilor de fabricatie implicate in producerea acestuia;
- procesele verbale de punere in functiune a mijloacelor de fabricatie;
- inregistrarile rezultatelor verificarilor metrologice ale mijloacelor de fabricatie, masurare;
- fisele posturilor accidentatilor si persoanelor implicate;
- fisa pentru evaluarea riscurilor specifice activitatii in timpul careia s-a produs;
- planul de prevenire si protectie incluzand masuri tehnice, sanitare, organizatorice, modul in care s-a aplicat;
- instructiunile pentru aplicarea reglementarilor securitatii si sanatatii ocupationale specifice activitatilor desfasurate de accidentati;
- tematicile intocmite pentru instruirea generala si periodica la locul de munca;
- fisele individuale si colective de protectia muncii;
- documentele care atesta ca s-a asigurat functionarea permanenta a dispozitivelor de protectie, mijloacelor de masurare pentru mijloacele de fabricatie;
- echipamentele individuale de protectie pentru accidentati si celelalte persoane implicate;
- masurile pentru acordarea primului ajutor, stingerea incendiilor si evacuarea angajatilor, respectiv:
- desemnarea angajatilor care aplica masurile necesare primului ajutor, stingerii incendiilor si evacuarii celorlalti angajati;
- stabilirea legaturilor necesare cu serviciile specializate, indeosebi serviciul medical de urgenta, salvarea si pompierii;
- adeverintele concediilor medicale, biletele de externare intocmite de catre spitalul care a acordat asistenta medicala din care sa rezulte datele, orele consultatiilor, diagnosticele, datele, orele internarii, externarii. Pentru situatiile in care exista unele nelamuriri in ceea ce priveste avizul dat accidentatului de doctorul de medicina muncii pentru prezenta intr-un loc de munca in momentul producerii accidentului de munca, se va solicita acestuia o justificare scrisa;
- rapoartele expertizei tehnice;
- concluziile rapoartelor medico-legale pentru accidentele letale.
De asemenea, in dosarul de cercetare a oricarui accident de munca trebuie sa se anexeze:
- decizia angajatorului pentru intocmirea comisiei de cercetare;
- corespondenta cu alte institutii in vederea obtinerii documentelor necesare investigatiei;
- documentele pe baza carora comisia a stabilit prelungirea termenului de investigatie;
- procesul verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor si procesul verbal de sistare a activitatii incheiate la sediul firmei;
- orice document intocmit de structura de prevenire interna sau externa in care au fost prevazute masuri pentru ca angajatorul sa isi poate relua activitatea sistata.
Daca in accidentul de munca sunt implicati mai multi angajatori, li se vor distribui copii ale documentelor intocmite pentru care se va incheia un proces verbal de predare - primire semnat de membrii comisiei de cercetare, in care se va mentiona pentru fiecare conformitatea cu originalul, numarul filelor.
Documentele necesare cercetarii accidentelor de munca se vor intocmi in trei sau patru exemplare pastrate de catre angajator, institutiile medicale, asigurator, uneori structurile de urmarire penala.
Daca se constata ca procesele verbale nu au fost intocmite corespunzator, se completeaza in termen de cinci zile lucratoare.
Pentru exploatarile forestiere sunt necesare:
- schita parchetului forestier cu impartirea in postate;
- autorizatia de exploatare a parchetului forestier eliberata de Asociatia Forestierilor din Romania pentru societatea comerciala solicitanta;
- tehnologia lucrarilor de recoltare, colectare, transport incluzand lucrarile pregatitoare, masurile specifice securitatii si sanatatii ocupationale. Exemple: inlaturarea bolovanilor, arborilor uscati, amenajarea santierului de exploatare, inclusiv a adaposturilor pentru vitele carause, depozitelor pentru carburantii necesari lucrului, amenajarea drumurilor pentru transportul arborilor recoltati;
- procesul verbal de autorizare si dare in exploatare a drumurilor de colectare intocmit de o comisie a ocolului silvic;
- decizia pentru depozitarea, parcarea uneltelor, exemplu, fierastraie mecanice, utilajelor forestiere, exemplu, tractoare, in intervalele de timp in care nu se lucreaza cu acestea, graficul de depozitare/parcare. Se vor lua masurile necesare pentru evitarea degradarii solului, drumurilor forestiere, regenerarea arborilor ce nu sunt recoltati.
1.1.Procesul verbal de cercetare a unui accident de munca
Procesul verbal de cercetare a oricarui accident de munca trebuie sa includa:
- data, ora, locul intocmirii,
- datele de identificare a persoanelor desemnate pentru cercetare, adica ale reprezentantului structurii interne de prevenire a angajatorului, medicului, reprezentantului asiguratorului, reprezentantului structurii externe de prevenire: numele si prenumele, datele si locurile nasterilor, adresele, profesiile, functiile, posturile de lucru, structurile reprezentate, deciziile pe bazele carora au fost numiti;
- intervalul de timp si locul cercetarii, motivele pentru care se solicita prelungirea termenului de cercetare conform Normelor metodologice de aplicare a prevederilor legii 319/2006;
- obiectul cercetarii. Se enunta conform prevederilor Normelor metodologice de aplicare a prevederilor legii 319/2006 astfel: stabilirea cauzelor accidentului de munca;
- data, ora, locul producerii accidentului de munca,
- datele de identificare a societatii angajatoare: denumirea, denumirea consiliului de administratie a societatii, datele reprezentantului sau legal adica numele si prenumele, adresa, codul numeric personale, tipul organizarii juridice, numarul si data inregistrarii in Registrul Comertului, tipul proprietatii, adresele sediului si punctelor de lucru, numarul angajatilor, activitatile principale si secundare desfasurate in punctele de lucru, codurile CAEN, autorizatiile detinute. Daca au fost implicati in accidentul de munca mai multi angajatori se vor include datele lor de identificare;
- datele de identificare a angajatilor accidentati: numele si prenumele, cetateniile, codurile numerice personale, varstele, starile civile, grupele sanguine, domiciliile, profesiile, functiile, posturile de lucru, vechimile, vechimile pentru actualul loc de munca, datele ultimului instructaj de protectia muncii, autorizarile detinute, institutiile emitente, avizele medicale necesare activitatii desfasurate, numerele legitimatiilor de serviciu, traseele de deplasare locuinte-serviciu, duratele deplasarilor. Daca in momentul accidentarii se desfasura o activitate pentru care nu se detinea autorizare se va mentiona acest aspect;
- datele de identificare a persoanelor desemnate pentru cercetare: reprezentantul structurii interne de prevenire a angajatorului, medicul, reprezentantul asiguratorului, reprezentantul structurii externe de prevenire: numele si prenumele, datele si locurile nasterilor, adresele, profesiile, functiile, posturile de lucru, structurile reprezentate, deciziile pe bazele carora au fost numiti;
- datele de identificare a structurilor implicate in cercetare: denumirile, adresele sediilor, adresele punctelor de lucru, autorizatiile de functionare, numarul angajatilor, activitatile principale si secundare desfasurate in punctele de lucru, codurile CAEN, formele juridice de organizare, numerele si datele inregistrarilor in Registrul Comertului;
- datele de identificare a martorilor accidentului de munca: numele si prenumele, cetateniile, codurile numerice personale, varstele, starile civile, grupele sanguine, domiciliile, profesiile, functiile, datele ultimului instructaj de protectia muncii, autorizarile detinute, institutiile emitente, avizele medicale necesare activitatii desfasurate, numerele legitimatiilor de serviciu, traseele de deplasare locuinte-serviciu, duratele deplasarilor;
- Teacher: Angela Camelia MORARU
- Teacher: Corneliu RONTESCU