Descrierea cursului
Cursul își propune să prezinte teoriile, experimentele, cărțile și articolele relevante în domeniul organizațiilor. El este conceput ca o călătorie prin științele sociale, pentru a arăta care au fost procesele și mecanismele sociale, psihologice, manageriale, culturale, istorice, geopolitice, etc. prin care unii oameni sau unele instituții de succes au întărit sau au schimbat sentimentele, atitudinile, comportamentele și dorințele oamenilor din jur. Disciplina presupune utilizarea unor modele care au fost construite de specialiștii în științele sociale, iar aceste modele trebuie înțelese în contextul în care au fost elaborate, cu testările și erorile lor inițiale. Ea este rezultatul utilizării unor achiziții științifice, pe care acest curs le prezintă detaliat. Rolul acestui curs este de a-i familiariza pe masteranzi cu noțiunile fundamentale din sociologie, psihologie, management, dar și din alte științe sociale, de a-i face să cunoască problemele socio-culturale legate de organizații, de a-i pune să conceapă strategii eficiente de dezvoltare și de a le dezvolta spiritul critic față de diverse aspecte ale comunicării din spațiul public.
Prezentarea titularului
Bruno Ștefan (n. 1969) este sociolog, conferențiar universitar doctor la Departamentul de Formare pentru Cariera Didactică și Științe Socio-Umane din cadrul Universității Politehnica București, unde predă cursurile Comunicare, Sociologie, Comportament organizațional, Sociologia și psihologia muncii, Comunicare managerială și consultanță de imagine, etc. A absolvit Facultatea de Sociologie, Psihologie și Asistență Socială din cadrul Univeristății București în 1993. A coordonat peste 700 de cercetări sociologice încă din 1990, a lucrat la Grupul pentru Dialog Social (GSD) în cadrul Centrului Independent de Studii Sociale și Sondaje (CISSS) în perioada 1991-1998, iar din 1998 a înființat Biroul de Cercetări Sociale (BCS) mai întâi în cadrul sindicatelor din industria petrolieră, iar apoi ca fundație, organizație neguvernamentală. A publicat 14 cărți, din care trei în SUA, iar cele mai cunoscute sunt ”Mediul penitenciar românesc. Cultură și civilizație carcerală” (2006), ”Teoreticieni ai organizației și managementului. Dicționar și crestomație” (2011), ”Dimensiunile urii interetnice în Secuime” (1998), ”Organizațiile sindicale și dilemele tranziției” (2001). A lucrat cu sute de clienți (partide și oameni politici, manageri și organizații diverse: multinaționale, ONG-uri, instituții publice și private, ziare, televiziuni, ambasade, ministere, Guvern, Președinție, Parlament, etc.). A participat la sute de emisiuni televizate, a scris zeci de articole și povestiri în diverse reviste și site-uri științifice și literare.
Date de contact: Telefon: 0723,364,739, Mailuri: bruno.stefan@upb.ro, bruno.stefan.bcs@gmail.com
Activitățile solicitate
Masteranzii trebuie să-și dezvolte o serie de abilități și competențe în urma acestui curs, printre care:
- Utilizarea eficientă a metodelor și tehnicilor de cercetare în științele socio-umane
- Recunoașterea unor probleme psiho-sociale în anumite situații complexe
- Descrierea unor fenomene sociale utilizând anumite paradigme științifice
- Compararea unor situații de comunicare în organizații și perioade diferite
- Identificarea unor soluții eficiente în situații competiționale
- Cooperarea, conducerea, influențarea deciziilor
- Schimbarea sau întărirea comportamentelor, atitudinilor și opiniilor cu ajutorul tehnicilor de comunicare.
Pentru a dezvolta aceste abilități și competențe cursul prezintă teoriile relevante, propune exerciții de imaginare a unor soluții, prezintă studii de caz, recomandă anumite lecturi, propune implicarea în cercetări sociologice. Unele activități presupun accesarea anumitor site-uri, altele presupun elaborarea unor eseuri, referate, recenzii, iar altele munca individuală la realizarea unor faze din cercetări și la elaborarea unor povestiri utilizând teoriile comunicării. Bibliografia oferită este orientativă – nu trebuie citite toate cărțile și nici măcar integral unele dintre ele – lăsând libertatea de alegere a celor mai bune resurse disponibile pentru lectura acelor materiale care contribuie la dezvoltarea abilităților și competențelor menționate.
Evaluarea și notarea
Va exista o evaluare pe parcurs a activităților și o evaluare finală. Pentru evaluarea pe parcurs masteranzii trebuie să facă două eseuri în care să prezinte în aproximativ 2000 de cuvinte situații concrete psiho-sociale utilizând teoriile prezentate la anumite cursuri. Aceste eseuri trebuie să fie concepute de ei (pagiatul se notează cu 1), cu cuvintele lor, iar ele trebuie să arate că au înțeles cum pot folosi în cadrul unor organizații teoriile și experimentele prezentate la curs. Este stimulată elaborarea acestor texte în formă literară, ca povestiri, iar cele mai frumoase povestiri vor fi publicate în reviste din țară și din străinătate. Vor fi însă apreciate și materialele de strategie, construcțiile strict tehnice, descriptiv psihologice sau sociologice. Libertatea de creație este apreciată atunci când prezintă relevanța și actualitatea studiilor psiho-sociologice în procesul concret al comunicării. Cele două eseuri sau o povestire (la alegere) reprezintă 30% din notă. În cazul în care ele sunt bine scrise și trimise spre publicare sau mai multe ca număr, vor reprezenta 100% din notă.
Participarea la o cercetare implică mai multe aspecte: elaborarea unui chestionar, realizarea unor interviuri, difuzarea raportului în anumite medii. Această activitate reprezintă 20% din notă, dar implicarea mai multă în diversele faze ale cercetărilor poate reprezenta până la 100% din notă.
Realizarea a două referate sau recenzii la două cărți (de aproximativ 2500 cuvinte fiecare) este evaluată cu 50% din notă (25% pentru fiecare carte citită și prezentată în scris). Patru referate sau recenzii pot reprezenta 100% din notă. Sunt anulate referatele copiate total sau parțial de pe internet.
Masteranzii pot alege ca nota să fie dată de participarea la trei activități, la două sau la una singură, iar evaluarea pe parcurs făcută pe platforma Moodle le va arăta nota obținută la fiecare dintre ele și posibilitatea îmbunătățirii ei. Ei pot obține nota pe parcursul semestrului pe baza materialelor postate pe platformă la diverse cursuri, sau pot obține nota în ultima săptămână, când trebuie să posteze materialele (2 eseuri/1 povestire, cercetare, 2 referate), fără a avea posibilitatea îmbunătățirii lor. Punctajul minim pentru promovarea acestei discipline este de 50 puncte.
Cursul își propune să prezinte teoriile, experimentele, cărțile și articolele relevante în domeniul organizațiilor. El este conceput ca o călătorie prin științele sociale, pentru a arăta care au fost procesele și mecanismele sociale, psihologice, manageriale, culturale, istorice, geopolitice, etc. prin care unii oameni sau unele instituții de succes au întărit sau au schimbat sentimentele, atitudinile, comportamentele și dorințele oamenilor din jur. Disciplina presupune utilizarea unor modele care au fost construite de specialiștii în științele sociale, iar aceste modele trebuie înțelese în contextul în care au fost elaborate, cu testările și erorile lor inițiale. Ea este rezultatul utilizării unor achiziții științifice, pe care acest curs le prezintă detaliat. Rolul acestui curs este de a-i familiariza pe masteranzi cu noțiunile fundamentale din sociologie, psihologie, management, dar și din alte științe sociale, de a-i face să cunoască problemele socio-culturale legate de organizații, de a-i pune să conceapă strategii eficiente de dezvoltare și de a le dezvolta spiritul critic față de diverse aspecte ale comunicării din spațiul public.
Prezentarea titularului
Bruno Ștefan (n. 1969) este sociolog, conferențiar universitar doctor la Departamentul de Formare pentru Cariera Didactică și Științe Socio-Umane din cadrul Universității Politehnica București, unde predă cursurile Comunicare, Sociologie, Comportament organizațional, Sociologia și psihologia muncii, Comunicare managerială și consultanță de imagine, etc. A absolvit Facultatea de Sociologie, Psihologie și Asistență Socială din cadrul Univeristății București în 1993. A coordonat peste 700 de cercetări sociologice încă din 1990, a lucrat la Grupul pentru Dialog Social (GSD) în cadrul Centrului Independent de Studii Sociale și Sondaje (CISSS) în perioada 1991-1998, iar din 1998 a înființat Biroul de Cercetări Sociale (BCS) mai întâi în cadrul sindicatelor din industria petrolieră, iar apoi ca fundație, organizație neguvernamentală. A publicat 14 cărți, din care trei în SUA, iar cele mai cunoscute sunt ”Mediul penitenciar românesc. Cultură și civilizație carcerală” (2006), ”Teoreticieni ai organizației și managementului. Dicționar și crestomație” (2011), ”Dimensiunile urii interetnice în Secuime” (1998), ”Organizațiile sindicale și dilemele tranziției” (2001). A lucrat cu sute de clienți (partide și oameni politici, manageri și organizații diverse: multinaționale, ONG-uri, instituții publice și private, ziare, televiziuni, ambasade, ministere, Guvern, Președinție, Parlament, etc.). A participat la sute de emisiuni televizate, a scris zeci de articole și povestiri în diverse reviste și site-uri științifice și literare.
Date de contact: Telefon: 0723,364,739, Mailuri: bruno.stefan@upb.ro, bruno.stefan.bcs@gmail.com
Activitățile solicitate
Masteranzii trebuie să-și dezvolte o serie de abilități și competențe în urma acestui curs, printre care:
- Utilizarea eficientă a metodelor și tehnicilor de cercetare în științele socio-umane
- Recunoașterea unor probleme psiho-sociale în anumite situații complexe
- Descrierea unor fenomene sociale utilizând anumite paradigme științifice
- Compararea unor situații de comunicare în organizații și perioade diferite
- Identificarea unor soluții eficiente în situații competiționale
- Cooperarea, conducerea, influențarea deciziilor
- Schimbarea sau întărirea comportamentelor, atitudinilor și opiniilor cu ajutorul tehnicilor de comunicare.
Pentru a dezvolta aceste abilități și competențe cursul prezintă teoriile relevante, propune exerciții de imaginare a unor soluții, prezintă studii de caz, recomandă anumite lecturi, propune implicarea în cercetări sociologice. Unele activități presupun accesarea anumitor site-uri, altele presupun elaborarea unor eseuri, referate, recenzii, iar altele munca individuală la realizarea unor faze din cercetări și la elaborarea unor povestiri utilizând teoriile comunicării. Bibliografia oferită este orientativă – nu trebuie citite toate cărțile și nici măcar integral unele dintre ele – lăsând libertatea de alegere a celor mai bune resurse disponibile pentru lectura acelor materiale care contribuie la dezvoltarea abilităților și competențelor menționate.
Evaluarea și notarea
Va exista o evaluare pe parcurs a activităților și o evaluare finală. Pentru evaluarea pe parcurs masteranzii trebuie să facă două eseuri în care să prezinte în aproximativ 2000 de cuvinte situații concrete psiho-sociale utilizând teoriile prezentate la anumite cursuri. Aceste eseuri trebuie să fie concepute de ei (pagiatul se notează cu 1), cu cuvintele lor, iar ele trebuie să arate că au înțeles cum pot folosi în cadrul unor organizații teoriile și experimentele prezentate la curs. Este stimulată elaborarea acestor texte în formă literară, ca povestiri, iar cele mai frumoase povestiri vor fi publicate în reviste din țară și din străinătate. Vor fi însă apreciate și materialele de strategie, construcțiile strict tehnice, descriptiv psihologice sau sociologice. Libertatea de creație este apreciată atunci când prezintă relevanța și actualitatea studiilor psiho-sociologice în procesul concret al comunicării. Cele două eseuri sau o povestire (la alegere) reprezintă 30% din notă. În cazul în care ele sunt bine scrise și trimise spre publicare sau mai multe ca număr, vor reprezenta 100% din notă.
Participarea la o cercetare implică mai multe aspecte: elaborarea unui chestionar, realizarea unor interviuri, difuzarea raportului în anumite medii. Această activitate reprezintă 20% din notă, dar implicarea mai multă în diversele faze ale cercetărilor poate reprezenta până la 100% din notă.
Realizarea a două referate sau recenzii la două cărți (de aproximativ 2500 cuvinte fiecare) este evaluată cu 50% din notă (25% pentru fiecare carte citită și prezentată în scris). Patru referate sau recenzii pot reprezenta 100% din notă. Sunt anulate referatele copiate total sau parțial de pe internet.
Masteranzii pot alege ca nota să fie dată de participarea la trei activități, la două sau la una singură, iar evaluarea pe parcurs făcută pe platforma Moodle le va arăta nota obținută la fiecare dintre ele și posibilitatea îmbunătățirii ei. Ei pot obține nota pe parcursul semestrului pe baza materialelor postate pe platformă la diverse cursuri, sau pot obține nota în ultima săptămână, când trebuie să posteze materialele (2 eseuri/1 povestire, cercetare, 2 referate), fără a avea posibilitatea îmbunătățirii lor. Punctajul minim pentru promovarea acestei discipline este de 50 puncte.
- Teacher: Eugen Bruno STEFAN
- Teacher: Adriana-Beatrice BALGIU
- Teacher: Ovidiu CARAIANI
- Teacher: Maricica Daniela COTOARA
- Teacher: Maricica Daniela COTOARA
- Teacher: Mariana Melania MACOVEI