Această disciplină se studiază în cadrul domeniului științele educației și își propune să familiarizeze studenții cu principalele abordări, modele și teorii explicative ale domeniului instruirii și evaluării, în contextul pregătirii pentru cariera didactică.

Activitățile didactice din cadrul acestei discipline, parte componentă din programul de formare inițială a viitoarelor cadre didactice, abordează ca tematică specifică următoarele noțiuni de bază, concepte și principii specifice, toate acestea contribuind la transmiterea/formarea către/la studenți a unei viziuni de ansamblu asupra reperelor metodologice și procedurale aferente domeniului instruirii și evaluării: procesul de învățare, principii didactice, procesul de învățământ, strategii de instruire, procesul de evaluare școlară, funcții și modele ale evaluării, ipostaze și operații ale evaluării, metode, tehnici și instrumente de evaluare.

Competențe:

Specifice

CS1: Utilizează, în situații concrete, conceptele de bază specifice teoriei şi metodologiei instruirii  a teoriei şi metodologiei  evaluării ( procesele de predare, învățare, evaluare, strategie didactică, strategie evaluativă,  item, didactică, etc);

CS2: Descrie principiile   procesului  de  învăţământ în contextul unor situaţii concrete de aplicare a acestora;

CS3: Analizează modele de proiectare didactică, cu semnificații asupra diferențierii instruirii;

CS4: Realizează analize comparative asupra principalelor metode de învățământ;

CS5: Argumentează potențialul pedagogic al diferitelor categorii de mijloace de învățământ;

CS6: Proiectează exemple de strategii didactice, pe baza unor criterii date;

CS7: Argumentează utilizarea unor strategii didactice, în funcție de dezvoltarea anumitor competențe regăsite în cadrul programelor școlare;

CS8: Analizează metodele de predare pentru identificarea valențelor formative specifice anumitor categorii de stiluri ale învățării;

CS9: Formulează obiective operaționale conform tehnicilor exemplificate;

CS10: Analizează diferitele metode de predare-învățare-evaluare, în acord cu dezvoltarea obiectivelor operaționale date;

CS11: Descrie caracteristicile alternativelor  educaționale;

CS12: Descrie un demers evaluativ;

CS13: Dezvoltă metode și tehnici de evaluare potrivite pentru a atinge scopurile principale ale evaluării;

CS14: Proiectează un test de evaluare docimologic;

CS15: Proiectează un demers evaluativ.

Transversale (generale)

CT1: Lucrează în echipă și comunică eficient, coordonându-și eforturile cu ceilalți pentru rezolvarea de situații problemă de complexitate medie;

CT2: Autonomie și gândire critică: abilitatea de a gândi în termeni științifici, de a căuta și analiza date în mod independent, precum și de a desprinde și prezenta concluzii și a identifica soluții;

CT3: Capacitate de analiză și sinteză: prezintă în mod sintetic cunoștințele dobândite, ca urmare a unui proces de analiză sistematică;

CT4: Respectă principiile de etică academică: în activitatea de documentare citează corect sursele bibliografice utilizate;

CT5: Pune în practică elemente de inteligență emoțională în gestionarea socio-emoțională adecvată a unor situații  didactice, demonstrând stăpânire de sine și obiectivitate în luarea deciziilor sau în situații de stres;

CT6: Utilizează managementul timpului  în cadrul proiectării didactice;

CT7: Depistează, formulează, analizează și rezolvă probleme, dezvoltate în contextul proiectării demersurilor didactice de instruire și evaluare;

CT8: Monitorizează propriile nevoi de înţelegere și învăţare; localizează resursele corespunzătoare; transferă cunoștinţele dintr-un domeniu în altul (interrelaționează);

CT9: Analizează, accesează, administrează, integrează, evaluează, și crează informaţii în diverse forme și medii, adaptate nevoilor de învățare ale actualelor generații de elevi (content educațional).